Position Tracking Mon Ami on PredictWind

lördag 20 juli 2013

Läckage i avgassystemet till Yanmar motor

När vi ändå är inblåsta av Meltemi vinden och ligger stilla i Naxos marina så passar jag på att göra lite service på motorn i Mon Ami.
Vi har en 4-cylindrig Yanmar 4LHA-HTP dieselmotor med turbo som ger 160 Hk. Den har nu gått 2225 timmar sedan 2004. 
Eftersom det går höga vågor i den starka vinden så vill jag kontrollera bränslefiltret. När det skvalpar i våra 2 x 240 liter bränsletankar så kan bottenslammet röras upp och sätta stopp i dieselfiltret till motorn. (Ett vanligt problem som jag sett konsekvenserna av under min tid vid sjöräddningen hemma i Sverige.) Vårt filter går att dränera så man kan släppa ut ev. slam eller vatten utan att det kommer in luft i systemet.



Läckage i avgassystemet
När jag gör detta så ser jag att det är saltkristaller på avgasslangen mellan turbon och ljuddämparen. Den har spruckit och läcker saltvatten! Här blir det punktvis extremt varmt på vissa delar av slangen eftersom kylvattnet inte blandas jämnt fördelat med de heta avgaserna. Det är fullt i sprickor i den tjocka högtemp. slangen. 
Vi får hjälp av en lokal service firma på Naxos som monterar loss turbon så att slangen går att ta loss. På kvällen hittar de en ny slang i sitt lager och kommer nästa morgon och monterar den nya slangen på plats. Det känns skönt att få det fixat så vi inte får något haveri till sjöss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...