Position Tracking Mon Ami on PredictWind

torsdag 2 juli 2015

Reparation av nivågivare till dieseltank

Nu blev jag rätt nöjd att jag lyckades reparera nivågivaren till dieseltanken. De skadar inte att vara lite teknisk själv när man långseglar.
Med hjälp av en "sockerbit" som egentligen skall användas till elkablar lyckas jag få stången till flötet att sitta kvar på rätt plats. Resistansen i kretsen varierar mellan 50-150 ohm för tom respektive full tank vilket verkar korrekt.
Det gick bara att få ur givaren när tanken var nästan tom för annars flöt flötet för högt så stången stod tvärs över hålet och gick inte att upp genom hålet. Nu har jag klippt av stången så den blir lättare att få ut nästa gång.
Här behövs några små reservdelar som jag måste skaffa. Bl.a pyttesmå låsfjädrar och gummipackningar för skruvarna i plasttankar så diesel inte läcker ut.
Vi har säkert hundratals bra-att-ha-grejor och reservdelar ombord men ändå är det något som fattas.
Man får vara lite uppfinningsrik som långseglare för det går inte att ha alla specialdetaljer med ombord.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...