Position Tracking Mon Ami on PredictWind

måndag 20 juni 2016

Länspump problem


En kväll när vi kommer tillbaka ombord på vår segelbåt Mon Ami efter en sen middag så hör jag att en pump står och går.
Vi ligger för ankar i mörkret utanför Giardini Naxos på Sicilien och har ätit middag med mina föräldrar Kjell och Gudrun Warnqvist som har lägenhet här.
Det första jag kontrollerar när jag hör ljudet är länspumpen i kölsvinet. Och mycket riktigt den står och pumpar vatten.

Vet ni vad det första man skall göra då? - Smaka på vattnet! Salt = havsvatten, sött = regn eller färskvatten från tankarna.

Det var inte mycket vatten i kölsvinet och det var sött. (bra!)
Nivån ändrades inte och det verkade inte vara någon tillströmning på vatten. Så min första åtgärd var att kontrollera om pumpen verkligen fungerade eller om den bara snurrade runt-runt.
Jag lossade utloppsslangen vid backventilen. Det forsade vatten från pumpen som verkar fungera.
Nästa åtgärd var att kontrollera backventilen. Det är en 3/4" tallricksventil med fjäder. Jag körde i en skruvmejsel och det var riktigt trögt att öppna backventilen så det var backventilen som var problemet.
Länspumpen pumpade och pumpade men fick inte ut något vatten igenom backventilen som var för trögöppnad och igensatt med smuts. Länspumpen skulle bli utsliten och tillslut skulle vi vara utan ström med slut i batterierna när vi ligger för ankare och solpanelerna inte fungerar i nattmörkret.

När jag tillslut lyckades trycka upp skruvmejseln in i backventilen så kom det ut en kaskad med vatten blandat med en massa smuts.
Sedan kunde jag montera tillbaka slangen till länspumpen som lätt pumpade ut allt vatten och stannade sedan som den ska när nivåvippan indikerar låg vattennivå. Problemet löst!

Vi har även en extra nivåvippa kopplat till ett ljudlarm men så hög var aldrig vatten nivån.
Vi har dessutom en extra elektrisk länspump som kan startas manuellt med en knapp. Jag funderar på att sätta dit en nivåvippa även på den för dubbel säkerhet.
På bilden syns även den stora blå kylpumpen till luftkonditioneringen men den har inget med länspumpningen att göra. Luftkonditioneringspumpen är 230 Volt och kraftigare än länspumpen. Jag funderar på att sätta in en trevägsventil så jag även kan använda den i en riktig nödsituation men det kräver att jag kör 230V-generatorn som är dieseldriven eller att vi har landström.

Vi har också en fast installerad manuell länspump samt en portabel.

Det brukar sägas att "En rädd man med en hink är en bra länspump."!

Nu går vi och lägger oss men jag sätter väckarklockan på bara en timme så jag får gå upp och kontrollera att det fungerar om det ändå var något annat som orsakade att länspumpen gick. Säkerhet före nattsömn.
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...