Position Tracking Mon Ami on PredictWind

onsdag 13 juli 2016

Batteriproblemen fortsätter.

Efter en natt i totalmörker utan el ombord med våra kokande batterier på land så går jag upp till hamnkontoret i Riva DI Traiano för att fråga om hjälp.
Inga problem säger de, Roberto och Fransesco hjälper dig med nya batterier.
Roberto och Fransesco har sin tvåmanna mekfirma i nästa byggnad och problem är deras vardag.
De är mycket hjälpsamma och jag ger dem exakta mått på batterierna eftersom det inte finns något utrymme till andra storlekar.
Vi har 6 st 140Ah standardbatterier som är 51x20x19 cm med båda polerna på samma gavel.
Nu vill jag ha slutna AGM batterier med samma mått och leverans idag! (Eller i morgon men det säger man ju inte till att börja med)
Vi har bråttom efter som våra tre grabbar ombord just flugit hit till Rom och vi måste vara i Ajaccio på Korsika om fem dagar så de kan ta färjan till Nice där de skall flyga hem ifrån. - Nu har vi redan tappat en av fem seglingsdagar... Och vi har vår hund Theo med ombord som inte vill segla längre än 6 timmar mellan kisspauserna.
Roberto säger att han kan fixa standardbatterier idag men AGM först i morgon. Batterierna kokade förmodligen pga att de var standardbatterier där man måste fylla på batterivatten. Jag hade kollat det innan vi sjösatte Mon Ami men inte under tiden vi seglat. Det har inte behövts tidigare men batterierna var 4 år gamla nu.
Jag vill inte få samma problem igen så vi får vänta en dag så vi kan få slutna AGM batterier istället.
Dagen efter kommer Roberto ombord och säger att han fått leverans av AGM batterierna men de hade inte samma storlek. När jag tittar på dem så har de inte heller polerna placerade som våra gamla batterier. De passar inte alls. Skit! Nu får vi vänta ytterligare en dag och så blir det standard batterier i allafall.
Vi kommer på en briljant idé. Vi nattseglar till Sardinien och så får Louise och vår hund Theo ta färjan dit. Färjan tar 5 timmar men nattseglingen tar 13 timmar. Oscar, Patrik och David tycker det är kul att nattsegla och får ansvar för ett gemensamt nattpass när jag sover. 
Skönt att ha grabbarna med ombord.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...